Stosuj w tekście nagłówki do lepszej nawigacji w dokumencie.
Nagłówki są kluczowym elementem służącym zapewnieniu dokumentom dostępności. Nagłówki ze względu na ich hierarchię zostały podzielone na: nagłówki poziomu 1, nagłówki poziomu 2, nagłówki poziomu 3 itd. Nagłówki powinny oddawać strukturę i hierarchię informacji, która ma formę drzewa nagłówków.
Microsoft Word pozwala na użycie wbudowanych w programie nagłówków. Są one dostępne we wstążce Narzędzia główne w sekcji Style. Domyślnie w Galerii szybkich stylów widoczne są: Nagłówek 1 oraz Nagłówek 2. Po dodaniu w dokumencie Nagłówka 2 pojawi się Nagłówek 3. Kolejno dodając Nagłówek 3 pojawi się Nagłówek 4. Przy każdym dodanym następnym nagłówku pojawi się nowy nagłówek o jeden poziom niższy w Galerii szybkich stylów.
Wygląd graficzny każdego nagłówka możemy modyfikować. Z Galerii szybkich stylów wybrać dany nagłówek i kliknąć prawym przyciskiem myszy, gdzie pojawi się menu kontekstowe i wybrać pozycję Modyfikuj. W oknie wyskoczą nam opcje modyfikacji, gdzie możemy sformatować nagłówek pod nasze upodobania.
Pamiętaj, że nagłówki są jednym z kluczowych możliwości nawigacji po dokumencie przez osoby korzystające z programów czytających, dlatego staraj się, na ile to możliwe z charakteru dokumentu, aby były one krótkie i zwięzłe, żeby ich odsłuchiwanie nie było czasochłonne.
Unikaj również nagłówków o takiej samej treści umieszczone w różnych częściach dokumentu, a tym bardziej gdy następują po sobie, gdyż mogą wprowadzić odbiorcę w dezorientację. Nawet niewielka modyfikacja treści nagłówka przyniesie korzyści podczas nawigacji po dokumencie
Zmieniając rozmiar czcionki, styl czy tworząc inne rzeczy nie czyni tekstu nagłówkiem. Osoba niepełnosprawna korzystająca z programów czytających nie jest w stanie poruszać się po takim dokumencie.
Uwaga
Używanie nagłówków zapewnia też kilka innych istotnych korzyści:
- Nagłówki są używane do automatycznego generowania spisu treści
- Nagłówki są używane w „okienku nawigacyjnym”, programu Word, co jest szczególnie przydatne w przypadku długich dokumentów
- Treść nagłówków jest wyżej pozycjonowana niż zwykłych akapitów.