Klawiatura komputerowa z klawiszem opisanym słowem dostępność i ikoną osoby na wózku

Strona testowa z poprawionymi błędami dostępności

Tekst

Serwis internetowy może składać się z różnej liczby stron internetowych. Jeżeli serwis, których chcesz zbadać ma ok. 15-20 stron, możesz zbadać każdą z nich. Jeśli jednak jest ich więcej, czasem nawet kilka tysięcy, musisz mądrze wybrać, którymi z nich zajmiesz się w badaniu. 

Podmioty publiczne muszą mieć w pełni dostępne cyfrowo całe serwisy internetowe. Część z ich treści i funkcji musi być jednak bezwzględnie dostępna (jej brak może wiązać się z karą finansową) – nawet jeśli reszta serwisu taka nie jest. Treści te i funkcje są precyzyjnie wskazane w ustawie i muszą zawsze znaleźć się w wyborze stron do zbadania w serwisie podmiotu publicznego.

Są to:

  • Biuletyn Informacji Publicznej podmiotu publicznego
  • dane teleadresowe,
  • narzędzia służące do kontaktu z podmiotem publicznym (np. formularz kontaktowy),
  • nawigacja,
  • deklaracja dostępności,
  • informacje dotyczące sytuacji kryzysowej,
  • informacje związane z bezpieczeństwem publicznym,
  • dokumenty urzędowe i wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.

Nie zawsze możesz zlecić badania dostępności cyfrowej ekspertowi (audytorowi dostępności), a informacji z takiego badania potrzebujesz np. do opracowania deklaracji dostępności. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest samodzielne badanie w oparciu o tę listę kontrolną. 

Pamiętaj jednak, że w ewentualnych sytuacjach spornych tylko opinia eksperta ds. dostępności będzie uznana za wiążącą. 

Odnośniki

Zobacz program szkolenia

Silktide strona producenta (w języku angielskim)