Tekst
Serwis internetowy może składać się z różnej liczby stron internetowych. Jeżeli serwis, których chcesz zbadać ma ok. 15-20 stron, możesz zbadać każdą z nich. Jeśli jednak jest ich więcej, czasem nawet kilka tysięcy, musisz mądrze wybrać, którymi z nich zajmiesz się w badaniu.
Podmioty publiczne muszą mieć w pełni dostępne cyfrowo całe serwisy internetowe. Część z ich treści i funkcji musi być jednak bezwzględnie dostępna (jej brak może wiązać się z karą finansową) – nawet jeśli reszta serwisu taka nie jest. Treści te i funkcje są precyzyjnie wskazane w ustawie i muszą zawsze znaleźć się w wyborze stron do zbadania w serwisie podmiotu publicznego.
Są to:
- Biuletyn Informacji Publicznej podmiotu publicznego
- dane teleadresowe,
- narzędzia służące do kontaktu z podmiotem publicznym (np. formularz kontaktowy),
- nawigacja,
- deklaracja dostępności,
- informacje dotyczące sytuacji kryzysowej,
- informacje związane z bezpieczeństwem publicznym,
- dokumenty urzędowe i wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.
Nie zawsze możesz zlecić badania dostępności cyfrowej ekspertowi (audytorowi dostępności), a informacji z takiego badania potrzebujesz np. do opracowania deklaracji dostępności. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest samodzielne badanie w oparciu o tę listę kontrolną.
Pamiętaj jednak, że w ewentualnych sytuacjach spornych tylko opinia eksperta ds. dostępności będzie uznana za wiążącą.
Odnośniki
Silktide strona producenta (w języku angielskim)