Pierwszym językiem głuchych jest Polski Język Migowy. Ma on odrębną gramatykę i składnię od polskiego. W związku z powyższym, Osoby Głuche mogą mieć problem ze zrozumieniem tekstu pisanego w języku polskim, zaś osoba nie znająca języka migowego ma problem ze zrozumieniem szyku zdań napisanych przez osobę Głuchą.
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
to zapewnienie odpowiedniego sposobu przekazywania informacji z wykorzystaniem środków wspierających komunikację z odbiorcami usług publicznych.
Osoby z niepełnosprawnościami w sposób szczególny zwracają uwagę na to jak się do nich zwracamy. Dlaczego? Otóż wynika to z faktu, że już ze względu na swoją chorobę odróżniają się od osób sprawnych, dlatego też oczekują byśmy mówili o nich z szacunkiem.
Pętla indukcyjna jest jednym ze środków wspomagania słuchu.
Przykładowe oznakowanie budynków i pomieszczeń dla osób ze specjalnymi potrzebami.
"Karty komunikacji z osobą Głuchą" to zbiór piktogramów oraz krótkich komunikatów słownych podzielonych na kilka części, które ułatwiają komunikację między pacjentem głuchym a pracownikami ochrony zdrowia (m.in. z ratownikami medycznymi, lekarzami, pielęgniarkami), zwłaszcza w stanach nagłych.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami nakazuje przygotowanie informacji o zakresie działalności instytucji w postaci filmu z Tłumaczem języka migowego.